Vi må stryke barnet både somd et unike individet det er som enkeltpesron,og som medlem i ulike grupper.
Det er stor forskejll på en gruppe med 3-4 åringer og en gruppe med de eldste barneskolebarna.
Barns utvikling på de ulike utviklingsområdene er avgjørende for hvordan dde fungerer sammen.
Det er viktig å ta hensy til barns språklige forståelse i arbeidet med barnegruppen.
En gruppe består av mint to personer og de må oppleve et fellesskap med hverandre.
Mennesker lager en gruppe når de opplever det som hensiktmessig for den aktiviteten eller oppgaven de har.
Et gruppesamarbeid krever andre sosiale ferdigheter enn individuelt arbeid.
Å tilhøre en gruppe er viktig for oss mennesker. Vi har ale behov for at noen liker oss og vil være sammen med oss.
Samfunnet danner også grupper for å sikre demokratiske avgjørelser.
Familie er et eksempel på en primærgruppe. vennegrupper kan også være en primærgruppe.
Et eksempel på sekundærgruppe er musikkkorsp, politiske partier og interesseorganisasjoner.
En formell gruppe har ofte regler og forskrifter som sier noe om hvordan gruppen er organisert, og hvordan den skal fungere. Et eksempel på elveråd.
Lederen har mye å si for hvordan gruppemiljøet utvikler seg.
Vi kan ha både formell og uformell leder i en gruppe

Vi deler gruppeprosessene inn i fire hovedfaser:
- Bli kjent fase
- Vi-følelsen
- arbeidsfasen
- Avslutningsfasen
Når en gruppe fungerer er det et godt sosialr klima i gruppen.
Det er viktig å bli kjent og bygge opp en gruppefølelse og et samhold i gruppen.
Det kan oppstå konflikter internt i en gruppe og mellom ulike grupper
Det er viktig å bli kjent og bygge en gruppefølelse og et samhold i gruppen.
Det kan oppstå konflikter internt i en gruppe og mellom ulike grupper.
Du må lytte aktivt, spørre, være den nysgjerrige voksne, samtale og leve deg inn i barnas verden.
Gjennom tilbakemeldinger og veiledning kan du utvikle deg selv for å bli mer bevisst din egen rolle i dette samspillet.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar