torsdag 6. juni 2013

Utviklingen til 5-6 åringer



5-6 åringer



 









Språk utvikling
       Mange små barn mellom 2-5 år gjentar småord inne i en setning. Dette er et normalfenomen, og skal ikke oppfattes som stamming
       Bøker er viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir eldre.
       Når barnet er 6 år, kan det ca. 15 000 ord.
       Barnet forstår stadig mer tale, og jo mer variert språkerfaringer barnet får, desto flere ord får det.
       Når man er 6 år kan man veldig masse selv.


Motorisk utvikling

       I 1. klasse trenger barna ofte en del hjelp når de kler på seg, med for eksempel glidelås, knapper, knytting av lisser og så videre
       Finmotorikk er de små bevegelsene som vi bruker når vi skriver, pusler, legger perler og så videre.
       Grovmotorikk er de store bevegelsene som involverer de store kroppsmusklene. Det er disse musklene vi bruker når vi løper, sykler, går og så videre.

Sosiale utvikling

·         5-6 år: Tilpasser seg lett voksne og andre barn, personlig valg av venner.
·          Selvstendighetsperiode, følelsesmessige svingninger, eksperimenterende gruppelek.  

Kognitiv utvikling


·         Kognitiv utvikling handler om hvordan barn utvikler evnen til å tenke, be handle informasjon og løse problemer.


Generell fakta
·         Barn fem år er ofte harmonisk i samspill med andre. De fleste liker å samarbeide og ta ansvar og er ofte hensyn til andre, både hjemme og i barnehagen.

Kroppen vokser, verdensbilde forandring og nye ideer relatert til hodet. Barnet innser at verden er stor og kan oppleve farene og mulighetene er overalt. Barnet kommer til den erkjennelse at det er ikke sentrum av verden, og det kan være både forstyrrende og foruroligende. Barnet kan ha mareritt noen ganger, og liker å være nær en forelder om natten.

Mange barn kan ikke vente med å begynne på skolen, andre føler både utrygg og usikker om det. Barn som går på førskolen har nå en særstilling der, som de yngre barna ser opp til.

·         Ved denne alderen er det vanlig for barnet

     * Gå på do selv, men kan trenge hjelp til å tørke opp
      * Kjenner alle navnene deres, noen av deres adresse og telefonnummer
      * Kan skille mellom fantasi og virkelighet
    *   Er interessert i moralske spørsmål, rett og galt, regler og avtaler
   *   Blir interessert i hva klokka er.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar