5-6 åringer
Språk utvikling
• Mange
små barn mellom 2-5 år gjentar småord inne i en setning. Dette er et
normalfenomen, og skal ikke oppfattes som stamming
•
Bøker er
viktig for språkutviklingen. Små barn trenger å bli lest mye for og få ord og
handling forklart for seg. Det er viktig å fortsette med dette når barnet blir
eldre.
• Når
barnet er 6 år, kan det ca. 15 000 ord.
• Barnet
forstår stadig mer tale, og jo mer variert språkerfaringer barnet får, desto
flere ord får det.
• Når
man er 6 år kan man veldig masse selv.
Motorisk utvikling
•
I 1. klasse
trenger barna ofte en del hjelp når de kler på seg, med for eksempel glidelås,
knapper, knytting av lisser og så videre
•
Finmotorikk
er de små bevegelsene som vi bruker når vi skriver, pusler, legger perler og så
videre.
• Grovmotorikk er de store bevegelsene som involverer
de store kroppsmusklene. Det er disse musklene vi bruker når vi løper, sykler,
går og så videre.
Sosiale utvikling
·
5-6
år: Tilpasser seg lett voksne og andre barn, personlig valg av venner.
·
Selvstendighetsperiode, følelsesmessige svingninger, eksperimenterende
gruppelek.
Kognitiv utvikling
·
Kognitiv
utvikling handler om hvordan barn utvikler evnen til å tenke, be handle informasjon
og løse problemer.
Generell fakta
·
Barn fem
år er ofte harmonisk i samspill med andre. De fleste liker å samarbeide og ta
ansvar og er ofte hensyn til andre, både hjemme og i barnehagen.
Kroppen vokser, verdensbilde forandring og nye ideer relatert til hodet. Barnet innser at verden er stor og kan oppleve farene og mulighetene er overalt. Barnet kommer til den erkjennelse at det er ikke sentrum av verden, og det kan være både forstyrrende og foruroligende. Barnet kan ha mareritt noen ganger, og liker å være nær en forelder om natten.
Mange barn kan ikke vente med å begynne på skolen, andre føler både utrygg og usikker om det. Barn som går på førskolen har nå en særstilling der, som de yngre barna ser opp til.
Kroppen vokser, verdensbilde forandring og nye ideer relatert til hodet. Barnet innser at verden er stor og kan oppleve farene og mulighetene er overalt. Barnet kommer til den erkjennelse at det er ikke sentrum av verden, og det kan være både forstyrrende og foruroligende. Barnet kan ha mareritt noen ganger, og liker å være nær en forelder om natten.
Mange barn kan ikke vente med å begynne på skolen, andre føler både utrygg og usikker om det. Barn som går på førskolen har nå en særstilling der, som de yngre barna ser opp til.
·
Ved denne alderen er
det vanlig for barnet
* Gå på do selv, men kan trenge hjelp til å tørke opp
* Kjenner alle navnene deres, noen av deres adresse og telefonnummer
* Kan skille mellom fantasi og virkelighet
* Er interessert i moralske spørsmål, rett og galt, regler og avtaler
* Blir interessert i hva klokka er.
* Gå på do selv, men kan trenge hjelp til å tørke opp
* Kjenner alle navnene deres, noen av deres adresse og telefonnummer
* Kan skille mellom fantasi og virkelighet
* Er interessert i moralske spørsmål, rett og galt, regler og avtaler
* Blir interessert i hva klokka er.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar